Lek gärna med maten

Tjo vad tiden går fort ibland, redan en vecka sedan jag skrev något. Tur att man har polare som påminner *vinkevink till dig gumman*

Nu till dagens ämne: att leka med maten.

Visst kan man äta kött och potatis med sås varje dag om man vill, men blir inte det lite tråkigt i längden? Och att tugga äpple när man kan tugga Fruit Leather.... vilket är EGENTLIGEN skojsigast?

Jag har letat efter detta fruit leather länge utan att lyckas, istället har jag nu hittat ett recept - skojfaktorn steg direkt! Billigare OCH jag får leka med mat! Nu hade jag bara lingon hemma men jag gillar lingon så jag kör - just nu står det på spisen och gör inte mycket men förhoppningsvis har jag bildbevis på min expertis imorgon :)

Tills dess...receptet:


Fruit Leather

Ca 1 liter valfria bär (eller vad du råkar ha hemma)
socker efter smak
lite vatten

Koka upp bären med en aning vatten (om det behövs) så att de mjuknar och saftar sig.
Tillsätt lite socker om det nu nödvändigtvis behövs. Passera det hela noggrant genom en sil så att bara skalen blir kvar.

Ta en långpanna e.d. och klä den med bakplåtspapper.
Bred ut den passerade bärmassan tunt.
Torka det hela på svag ugnsvärme (50 grader) tills det är hanterbart och kan lossas från underlaget. Det tar några timmar, hur många beror ju på hur blöt bärmassan var från början.
Skär i remsor och ät.

Håll tumme för mig och mitt läder!

Avslutningsvis, en bild som inte har någonting med inlägget att göra, håll till godo:

cookie?


Kommentarer
Postat av: Linda

vink vink :-D

2009-05-21 @ 15:45:21
URL: http://lindasxtravaganza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0