Bok Nr 20-23

Dags för en uppdatering av böckerna.

Det har blivit en del så jag samlar ihop dem, fyra som jag lånade på vårt eminenta stadsbibliotek för att de var tunna =).

20. Handbok i livets konst av Epiktetos

Epiktetos är en av de grekiska filosoferna och hans handbok är tunn, vilket var den huvudsakliga anledningen till att jag plockade med den hem från biblioteket. Jag ligger efter med mitt nyårslöfte och behöver lite tunna böcker som går snabbt att läsa. Den här boken läser du på en eftermiddag men den kommer hänga kvar en livstid. Den har korta texter med tips om hur man ska tackla livets problem. I huvudsak kan jag säga att den går ut på att inte ta det så allvarligt och att det är väldigt lite som man egentligen behöver oroa sig för. Det som man inte kan påverka bör man helt enkelt strunta i. Epiketos var en slav som blev fri och började undervisa i filosofi. Mer info finns på webben för den intresserade. Boken är klart värd att läsa även om den är gammal.

Ett exempel på vad du kan hitta i boken:

XLII
Glöm aldrig, när någon säger någonting elakt till dig eller gör någonting ont emot dig, att han tror sig ha rätt att säga eller göra så. Han kan ju inte gärna följa dina åsikter, han följer naturligtvis sina egna. Dömer han orätt, är skadan alltså hans egen; det är han själv som blir lidande. Håller han en riktig samordning av två satser för falsk, är det inte satserna som lider skada utan han själv som bedrar sig.
Om du ser saken på detta sätt, kan du bevara dit lugn varje gång du blir klandrad. Du behöver bara tänka: "Det där är hans uppfattning det."

Jag kommer köpa denna lilla pärla och införliva den i mitt bibliotek.


21. Anteckningsbok av Howard Phillip Lovecraft

Är du inte ett Lovecraft fan kan du lugnt hoppa över denna bok. Den är precis vad den utger sig för att vara - Lovecrafts anteckningsbok. Det är korta anteckningar om saker han fann intessanta och små upplägg till berättelser. Han har skrivit anteckningarna som stöd för sitt eget minne och därför är det inte helt glasklart alla gånger. Boken har kommentarer om vad anteckningarna kan betyda och de hjälper en hel del. Jag gillade den här boken, det var spännande att få en inblick i hur mannen tänkte.

22. Inte bara Hitler av Fredric Wertham

Intressant läsning. Jag fick en dålig smak i munnen av hur författarna försöker debattera mot aborträtten men även om jag inte håller med om allt de skriver så är det en bok värd att läsa.

23. H.P Lovecraft - Emot världen, emot livet av Michel Mouellebecq

Den här boken kan du gott läsa även om du inte är ett fan av Lovecrafts berättelser. Den beskriver Lovecraft utan ursäkter och utan att försköna. En intressant människa, det är spännande att få en inblick i hur han levde och hur han var.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0