Bok Nr 16

 

Duma Key av Stephen King

 

King är en av favoriterna.

Duma Key handlar om en man som är med om en ruskig olycka, han blir riktigt illa skadad och hans äktenskap går  i sopen på grund av detta. Tur i oturen att han är rik...

Han hamnar på ön Duma Key och börjar måla. På ön finns en varelse som såklart ställer till det och så blir det sådär jobbigt som det kan bli ibland.

Kings berättarteknik får mig alltid fast, även när själva berättelsen inte är sådär jättebra är alltid utan undantag karaktärerna, människorna fashinerande och underbara att läsa om. Ibland skulle jag vilja att King bara skrev om folk och struntade i att ha med det övernaturliga, i Duma Key hamnar det lite i vägen för berättelsen.

Ett berättargrepp som King (och flera andra författare) gärna använder sig av nuförtiden och som börjar gå mig rejält på nerverna är en variation av temat "och om han/hon/det bara hade vetat att..." och så beskrivs något fruktansvärt som kommer hända längre fram. Jag HATAR att bli manipulerad! Är boken bra läser jag den i vilket jävla fall, de behöver inte försöka lura mig att läsa.

Nåja, i vilket fall som helst - Duma Key - brabok.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0