Bok 4 av 100

Ja, det tickar på så sakteliga, nu är det "bara" 96 böcker kvar!

Den senaste bidde ett bokrea. Det var flera år sedan bokrean imponerade på mig men jag måste fortfarande "bara gå en snabb sväng" och oftast hittar jag något intressant. En pocket för 29 pix:

4 av 100 2011


Det fanns en gång en professor i USA som fick beskedet att hans cancer inte gick att bota, han hade några månader kvar att leva. Jobbigt men inte så ovanligt som man skulle önska. Det som gör vår professor till ett unikum är sättet han valde att hantera situationen på. En sak han gjorde var att han höll en sista föreläsning. Dessa föreläsningar hålls oftast av professorer som ska gå i pension och han hade fått erbjudandet innan han visste att cancern var dödlig. Den här föreläsningen lades upp på internet och blev väldigt känd. En bok skrevs. Jag läste boken.

Pausch har en lovvärd inställning till livet och det finns saker att ta till sig i boken. Nu är jag personligen rätt trött på självhjälpsböcker, inte för att jag läst så många men de finns ÖVERALLT och alla säger ungefär samma sak. Det jag uppskattar med den här boken är främst källan, han är intressant, rolig och har en uppfriskande självinsikt. Det han säger är inte egentligen något nytt utan rätt självklart, men ibland är det nyttigt att bli påmind även om det självklara.


3 kuddar av fem 

Föreläsningen:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0