BAKA, BAKA LITEN KAKA

Idag har jag bakat kakor, med glasyr. En utmaning helt klart.

Jag hittade ett recept på choklad kakor på nätet som verkade bra, och det är det nog också men jag är inte världens mest vana bakare så det är lite extra pilligt för mig kanske. Att jag sedan vill ha kakorna EXAKT som jag vill ha dem och inte riktigt kan leva med att de inte blir så gör ju inte saken lättare =p


Men jag jobbar på't.


Nu har jag läst på internet (var annars) om "bukett kakor" - mycket spännande. Självklart måste jag ju prova detta.

Sedan ska det glaseras också - något jag aldrig gjort i hela mitt lilla liv, men det ska ju vara en första gång för allt har jag hört.


Jag testade lite redan igår och då lärde jag mig några saker. Kakorna ska vara relativt tjocka annars blir de stenhårda. Så lite mjöl som möjligt annars blir de stenhårda. Glasyren ska vara rätt tjock annars flyter den bara ut överallt och det blir sååå kladdigt. Sist men inte minst: det är inte bra att äta en massa kakor med sockerglasyr, man ska bara äta en, kanske två. Jag slocknade som ett ljus i soffan igår eftermiddag - på grund av för mycket socker =P

Lite bilder:



"Kakrullare" gör livet lite enklare när man ska göra många kakor - swish så är det klart att lägga på plåten.



Kakor med glasyr - pinnarna (den ena syns inte) är till kakbuketten - jag övar lite =p


Kommentarer
Postat av: Linda

Du har blivit värsta hemmafrun ju gumman, så duktig... De ser goda ut, smakade de bra??

Jävlar vad det regnade på mig när jag gick till jobbet - thank god for umbrella!!



Pöss

2009-06-12 @ 11:28:37
URL: http://lindasxtravaganza.blogg.se/
Postat av: Anonym

hehe, ja du nu fattas det bara en miljonär till karl så kan jag bli en RIKTIG lyxhustru =P

2009-06-12 @ 11:43:43
Postat av: Fidde

he he...när ska vi gifta oss då haha, en fråga vad är kakbukett, är det istället för blommor eller? =) Jag har de bra, lycka till nu hemmafrun =)



kram

2009-06-12 @ 15:55:05
URL: http://fiddesxtravaganzaresa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0