Baka baka liten kaka

Idag är det kräftskiva hos föräldrarna och jag har bakat!

Hittade recept på Pinterest (www.pinterest.com) som jag ville prova. Nu är ju Pinterest fullt av utländska recept så de innehåller alla möjliga ingredienser, en del som jag inte hört talas om en del som jag nog inte skulle tänka mig att använda på detta sätt. Roligt och spännande.

De utmaningar som jag mötte med dessa två recept var:

ounce? what da frick! den löste jag genom att googla översättning och sedan höfta lite.

Cream cheese - bestämde jag betydde philadelphia ost.

Cup...detta märkliga mått dyker upp rätt ofta i di amerikanska recepten, som tur är har jag någonstans, någongång rekvirerat ett mått som anger en halv cup så detta var inget stort problem.

Nu till den verkliga utmaningen...*trumvirvel*

Cool Whip

Det blev en facebook förfrågan och tydligen är cool whip ett komplett mysterium, även för de som faktiskt har det i kyldisken (usa befolkningen), det finns ersättningar en hel drös faktiskt så eftersom vi inte har detta kemiska hopkok härhemma så fick jag improvisera hårt på denna del. Jag valde att använda kokosmjölk som fått stå öppnat över natten, sedan tog jag den tjocka krämen från toppen och lämnade vattnet. Vi får se om det fungerat...

Lite bilder:

Börjar med att plocka fram allt som ska användas.

mis en place! ta me tusan =)

 

För nutella kakorna, 1 cup nutella, 1/2 cup socker, 1 cup mjöl, ett ägg. Blanda, gör kakor, lägg nämnda kakor på plåt. Sätt plåt i ugn. Graderna var enligt receptet 350 farenheit. Jag körde dem på 180 celcius cirka. 8-10 minuter verkade räcka bra.


Resultatet. Helt ok. Nästa gång ska jag testa att utesluta sockret och kanske doppa dem i smält choklad, kanske lägga till lite kakao också, eller kaffe...

Cool whip cheescake saken står i kylen och hoppet lever om att den ska stelna...återkommer i frågan.

Ha dé!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0