Bok Nr 13



Montecore - en unik Tiger av Jonas Hasen Khemiri

Ett fynd för 15 kr, det lönar sig att rota i reabackar ibland. Det som fångade min blick var omslaget, svart och silver, så jag plockade upp den och läste baksidetexten så där som man gör. lite förstrött.

"Författarn Jonas Hassen Khemiri får ett oväntat mail från sin pappas barndomskamrat Kadir. På en säregen fransk-arabisk svenska presenterar Kadir en genial idé: »Låt oss kollidera våra kloka huvuden i ambitionen att kreera en biografi värdin din prominente far!«

Så börjar texten på baksidan. Vid orden "låt oss kollidera våra kloka huvuden" bestämde jag mig. Detta var en bok jag måste läsa.

En njutning att se det svenska språket användas på detta sätt. För mig har är invandrarnas största bidrag till Sverige inte kebab utan att de ger oss chansen att se och höra vårt språk i nya vinklar. Jag vill säga tack, tack för att ni kom och tack för att ni lärt mig se mitt språk på nya sätt.

Ja, och tack för kebaben, den är god =)

Montecore är rolig, i skrattet finns en bismak, en fetsunking smak av rasism, hur den smyger sig in och sitter i skrevorna. Som en fjärt ingen vill kännas vid "jag är inte rasist - men"... har du någon gång yttrat de orden BÖR du läsa denna bok. Vem vet, den kanske kan snurra det i din själ som snurrat ur led rätt igen.

15 kr

Väl spenderade pengar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0